För alla som jobbar med inom ledarskap och inom chefsroller är det av största vikt att alltid hålla sig uppdaterad och inte leva i bubblan om sin egen förträfflighet. En uppsjö företag erbjuder ugl-kurser du som ledare behöver ha en tydlig uppfattning om. Kurserna lämpar sig både för dig som är chef men även för kommande ledare och företagsgrupper.
Se vidare info om ugl-kurser via https://www.ugl-guiden.se/.
Målet med kurserna är många. Bland annat att förstå både dina egna och gruppens behov och hur ni möts i en bra kommunikation. Konflikthantering inom grupp är ett annat av ämnena som kursen berör. Det sägs ofta att det största problemet i en konflikt är att parterna faktiskt inte lyssnar på vad den andra säger. Man är så fokuserad på att framföra sina egna argument och så säker på vad den andra menar att man inte lyssnar till det som faktiskt sägs.
Ugl-kurserna är uppbyggda i ett par dagar så man träffas och sover över på hotell om man kommer utifrån. Det hålls kurser i både Stockholm och Göteborg och varje tillfälle är fem dagar. Det är därför bra att verkligen göra tid för hela veckan och du som vill skicka en grupp från arbetsplatsen bör se till att ha chefens godkännande att samtliga deltagare är borta under hela veckan. Det är inte optimalt att komma och gå under kursens gång och det stör även de andra deltagarna.
Mångårig utbildning för officerare
UGL är en förkortning av utveckling för grupp och ledare och har länge varit den ledande utbildningen för officerare inom det militära. Få ställen är så förknippade med tydlighet och där beslutsfattande bokstavligen är en fråga om liv och död som inom det militära. UGL har hjälpt militären med utbildningar i många år med väldigt gott resultat.
Storleken på grupperna är 8-12 personer och man kan även anmäla till så kallade främlingsgrupper där ingen känner varandra sedan tidigare. Detta dels för att utmana deltagarna till att våga ta en aktiv roll även i främmande sällskap vilket kan vara en god egenskap hos en ledare, dels för att inte göra deltagarnas roller beroende av vilken ställning man har till varandra till vardags på jobbet.