Tips för att lyckas med gemensam vårdnad

Efter en skilsmässa eller separation är det inte ovanligt att det finns stormiga känslor, delade meningar och spridda åsikter mellan föräldrar som har barn tillsammans – speciellt inte när det gäller saker som rör just barnen. Gemensam vårdnad är dock alltid utgångspunkten för separerade föräldrar och det är viktigt att försöka komma överens, för barnens bästa. Här får du några tips för att lyckas.

Gemensam vårdnad gäller för dom flesta

Även om det känns tungt och tufft att barnen ska bo växelvis hos den andra föräldern vid gemensam vårdad, och att ansvaret delas trots att man är separerade så är det så det blir i dom allra flesta fall. För att få ensam vårdnad krävs särskilda skäl och det räcker inte med att man inte vill vara ifrån sina barn varannan vecka – eller hur nu överenskommelsen ser ut.

Ett tips kring gemensam vårdnad är att tänka på detta – att det är samma för alla, eller åtminstone för dom flesta. Kanske känner du fler som har separerat och som har gemensamma barn som du kan få stöd av? Om inte annat kan du leta efter nya vänner och bekantskaper med liknande erfarenheter för ibland räcker det långt att få prata av sig med någon som befinner sig i en liknande situation.

Viktigt med kommunikation

För att få gemensam vårdnad att fungera är et viktigt att kunna kommunicera med den andra parten, även om den ena känner sig sårad, sviken eller arg. Det är viktigt att försöka lägga dessa känslor åt sidan, inte minst för barnens skull.  Det allra bästa är att sätta sig ned tillsammans för att göra en plan kring hur den gemensamma vårdnaden ska arrangeras. Ett tips är att göra en plan för en kortare period för att sedan utvärdera och se om det fungerar.

Vill man undvika personlig kontakt går det också att skriva vid till exempel mail eller sms, så finns även överenskommelsen i skrift, vilket kan vara en fördel om det blir tjafs och bråk.

Enligt svensk lag utgår man i dom flesta fall från att gemensam vårdnad är det bästa för barnen. En separation är en till omställning för hela familjen men med tipsen i denna text kan det åtminstone underlätta lite:

  • Prata med någon – familjemedlem, vän eller sök professionell hjälp
  • Var noggrann med kommunikationen
  • Gör det så bra som möjligt – för barnens skull

Anlita en interim försäljningschef

Försäljningsavdelningen är ofta ett företags mittpunkt. De har kontakt med kunderna, skapar en bild av företaget utåt och arbetar direkt med affären. I många fall kan det uppstå situationer där företaget vill ta hjälp av en interim försäljningsdirektör för att effektivisera försäljningsavdelningen. Detta är en del av företaget som i många situationer helt enkelt inte har råd att stå still och vänta på rekrytering. Vid användning av en interimchef som försäljningsansvarig kommer många fördelar, och med en bra ledare kan säljteamet kan bli mer effektivt.

Att hyra en försäljningschef i en ny marknadssituation

Då säljteamet plötsligt finner sig i en ny marknadssituation kan behovet av nya kompetenser och ett tydligt ledarskap bli uppenbart. Kanske står företaget för en helt ny situation med ökade försäljningar, eller ökad konkurrens. I dessa situationer blir det viktigare än någonsin att utvärdera och kontrollera försäljningsprocessen och dess metoder. Det är heller inte ovanligt att man hyr en interim försäljningschef för att stötta den ordinarie försäljningschefen i nya ovana situationer. Här kan en erfaren chef hjälpa hela teamet att nå sina mål och arbeta fram bra rutiner och försäljningsstrategier.

Spetskompetens för att nå målen

Vid inhyrning av en interim försäljningschef kan dennes tidigare erfarenheter och kunskap hjälpa försäljningsteamet att nå sina mål. Den trygghet en erfaren försäljningschef kan inbringa hos teamet hjälper till att öka försäljningen med hjälp av tydligt uppsatta rutiner. Här kommer en interim försäljningschef spetskompetens väl till nytta och den unika rollen av konsultuppdraget gör fördelarna till många:

  • Fokus på tjänsten och uppgifterna
  • Omedelbar feedback genom interimbyrån
  • Tar inte del i intern företagspolitik

Genom att den interima försäljningschefen tydligt är tillfälligt anställd blir den aldrig en del av företagets interna problem och har ingen personlig agenda. Därmed kan interimchefen fokusera på sin uppgift och prestera till max.

Interim försäljningschef: en kvalificerad ledare

Med mångårig erfarenhet och tidigare uppdrag blir den interima försäljningschefen en tydlig och trovärdig ledare för försäljningsteamet. Företag har olika målbilder och olika behov, men eftersom det finns så många kompetenser därute kan interimchefen matchas ihop med rätt företag i rätt tid. På så vis kan företaget skapa en effektiv agenda och den tillfälliga försäljningschefen hjälper till att förverkliga målen.

Tips inför valet av vinprovning i Göteborg

Har du bestämt dig för att delta i en vinprovning i, eller närheten av, Göteborg? I så fall finns mycket att välja bland – och även en del saker som är bra att tänka på. Att hitta en provning vid rätt tidpunkt, på rätt plats och som inte kräver förkunskaper som du saknar är några exempel.

Utbud av vinprovning i Göteborg

Det finns som sagt en del att välja på för den som är sugen på att gå på en vinprovning. Det finns olika typer av arrangörer – alltifrån upplevelsearrangörer till helt vanliga restauranger och det kan därför vara klokt att ta en närmare titt på hur utbudet faktiskt ser ut. Utifrån det finns sedan flera andra saker man kan kolla närmare på, för att hitta den vinprovning som passar bäst.

Börja med att använda en sökmotor och sök förslagsvis efter ”Vinprovning i Göteborg” så får du snabbt en uppfattning kring hur utbudet ser ut.

Annat att kolla upp före vinprovning

Bland dom många arrangörer som erbjuder vinprovning i Göteborg är det inte säkert att alla faller dig i smaken. Eftersom det finns en del att välja bland finns det garanterat saker som skiljer dom åt också, och några saker du bör kolla upp och fundera på är följande punkter:

  • Tillgänglighet – Ska du resa till Göteborg för att vara med på en vinprovning? I så fall är det viktigt att kolla upp tillgängligheten – och kanske även att genomföra en bokning i god tid i förväg.
  • Förkunskaper – En del, mer avancerade, vinprovningar kräver ibland att deltagarna har vissa förkunskaper. Saknar du det är inte dessa provningar något för dig. Leta efter en som inte kräver några förkunskaper!
  • Tidsåtgång – En vinprovning kan ta alltifrån en till ett par timmar och detta kan vara värt att fundera över. Vad är det du är ute efter? En enklare provning tar inte så lång tid, medan en mer avancerad tar längre tid, kanske erbjuder fler vinprover och större kunskaper. Det är lite av en smaksak.
  • Prisklass – Det sista att kolla upp och fundera över för den som planerar att delta i en vinprovning är vad som känns som en rimlig prisklass. Även här kan det skilja sig beroende på både arrangör och upplägg så bestäm i förväg hur mycket du är beredd att betala.

Så kan outsourcing av ett projekt utformas

En del företag väljer outsourcing som en löpande del av sin verksamhet – andra enbart vid specifika projekt. Oavsett är målet att underlätta arbetsflödet så att fokus kan ligga på kärnverksamheten.

Projektets mål – Varför?

Om outsourcing ska ske inom ett projekt är första frågan att ställa – Varför önskas outsourcing i projekt? Det kan exempelvis vara för att:

  • Frigöra tid för den egna kundsupporten
  • Frigöra tid så att fokus kan läggas på kärnverksamheten
  • Få in kompletterande språk och kompetens
  • För att få fler kunder via bland annat leadgenerering

När ett företag växer är det otroligt lätt att lägga ut vissa uppdrag på outsourcing utan att först stanna upp och analysera de olika konsekvenserna och målet med detta. Det måste finnas ett tydligt mål med det projekt som ska utföras. Därmed ska sedan varje steg som tas gå mot detta mål.

Målet är tydligt – Hur?

När målet är uppsatt blir det tydligare hur detta ska kunna nås. Det kan exempelvis vara ett projekt med målet att öka konverteringen på hemsida. En E-handlare som har stor trafik till sidan men en alldeles för låg konvertering. Ett projekt startas för att testa och utvärdera vilka insatser som kan genomföras för att öka konverteringen. I detta fall väljs exempelvis outsourcing av proaktiv chatt på sidan.

  • Målet = Öka konvertering
  • Vägen = Att ha proaktiv chatt

Varför – Hur ska det mätas?

I detta fall är frågan ”Varför ska detta ske?” ganska enkel att besvara. För att öka intäkterna. Därmed är det även denna fråga som ligger till grund för hur resultatet ska mätas. Det handlar inte bara om att öka konverteringen utan även att intäkterna ska öka genom en ökad konvertering.

Som med alla projekt är det viktigt att ha mätnivåer både före och efter utfört projekt. Därmed går det tydligt att se vilka åtgärder som vidtagits och om de varit kostnadseffektiva.

Bör outsourcing väljas till projekt?

Om outsourcing bör väljas eller inte beror helt på företagets egen kapacitet, kompetens och dess kostnad för en specifik tjänst. Ett företag kan anställa en person som enbart sitter och har hand om abonnemangsfrågor. Om den personen har fullt upp hela dagen och är mycket kompetent inom det området så kan det vara bättre än outsourcing. Men alla företag har inte all kompetens – det är där som outsourcing har sin stora fördel.

Vet mer om fasadrenovering och underhåll

Fasaden säger väldigt mycket om huset. Även om resten av det är fint, kommer betraktare fortfarande få ett sämre intryck om inte fasaden är fin. I den här texten kan du lära dig mer om fasadrenovering och underhåll.

Var uppmärksam vid väderförändringar

Efter regn är det viktigt att fasaden får tid att torka och återhämta sig. Om inte så sker finns en risk för att fuktproblem uppstår. Värre kan det bli om det blir minusgrader – då kan det som kallas för frostsprängning ske, ifall det finns mycket fukt som inte torkat.

Faktorer som förkortar fasadens livslängd

Det finns ett antal faktorer som kan förkorta fasadens livslängd och som därmed skapar behov av fasadrenovering. Till exempel:

  • Läckande tak
  • Fönsterbleck som rostat sönder
  • Stup- och hängrännor som rostat sönder

Upptäcker du något av dessa är det mycket viktigt att åtgärda dem så snart som möjligt. Gemensamt för samtliga brister ovan är att de markant förkortar fasadens livslängd. Det är mer sunt att hålla efter fasaden ordentligt, än att behöva renovera den helt och hållet med tätare intervaller. När en renovering väl behöver göras är det mycket viktigt att det sker på ett fackmannamässigt vis – med rätt material och att arbetet i sig är noggrant och jämnt utfört.

Välj rätt firma när fasadrenovering krävs

Att välja rätt firma inför en fasadrenovering är viktigt av flera skäl. Ett av dem är att firmorna bör ge en garanti på ganska lång tid – och med det kommer också krav på att entreprenörerna har en god ekonomi, duktiga och hantverkare och att de förväntas vara verksamma i många år till. Annars riskerar garantin att inte vara värd särskilt mycket.

Hur väljer man rätt firma?

Viktigt är att man tittar på referenser och de arbeten som firman gjort tidigare innan man bestämmer sig för att anlita någon. Ett populärt sätt att hitta en firma för fasadrenovering är att använda sig av offertförmedlingstjänster, som ger dig ett antal offerter i handen att jämföra. Det här är ett bra sätt att säkerställa att man betalar ett marknadsmässigt pris – men det är fortfarande viktigt att titta på firmornas tidigare arbeten och ta referenser. Förvisso har de flesta tjänster vissa krav på firmorna för att de ska få ansluta sig till dem, men det är inte alltid dessa krav är särskilt rigorösa.

Profilmaterial – Pennor med eget tryck

Det finns en uppsjö av profilmaterial där ute att välja bland. Någonting som många väljer att införskaffa är pennor med eget tryck. Varför? Jo för att det är helt enkelt ett väldigt enkelt sätt att få ut sitt namn och varumärke på. Låt oss berätta varför.

Pennor med eget tryck byter ägare

Pennor med eget tryck tenderar att byta ägare ofta. Närmare sju till åtta gånger under pennans livstid. Det säger sig nästa självt varför det är så, en penna kan användas av alla och de allra flesta har faktiskt ett behov av att använda pennor. Tänk efter själv, hur ofta använder du en penna i vardagen eller på jobbet? De flesta gör nog det oftare än man kan tro.

En gåva man tar emot

En annan aspekt av det hela är att människor tenderar att ta med sig pennor med eget tryck som man fått på ett möte eller på en mässa. Det är något som många ser ett användningsområde för och kanske är det en gåva som känns rimlig att ta emot? Det kan även finnas olika pennor att välja på vilket även det ökar chansen att man hittar någon man tycker om.

Det kan vara en bra sak att tänka på när man delar ut pennor med eget tryck under till exempel mässan. Är det en gymnasiemässa och målgruppen är blivande gymnasieelever? Då kanske en blyertspenna som det går att fylla på stift i och som har ett sudd är bättre än en bläckpenna då gymnasieelever behöver använda blyertspennor på mattelektionen!

Miljöaspekten

Att pennor med eget tryck på byter ägare ofta och har en potentiellt sätt lång livslängd är även det något som är bra ur ett miljöperspektiv. Tänk efter själv vilka profilmaterial som du fått på en mässa i en goodiebag och som du inte finner ett användningsområde för? Det kan till exempel vara en badmössa. Vilka har användning för den? Kanske de som tränar på lunchrasten och duschar efter varje pass på gymmet men kanske inte lika bra på affärsmässan som handlar om att bredda sitt kontaktnät inom sitt specifika yrkesområde.

Sammanfattningsvis kan man se att pennor som profilmaterial är:

  • Effektiva när det kommer till spridning av varumärket
  • En gåva som de flesta kan använda
  • Är ett bra alternativ ur en miljösynvinkel

Välja flyttfirma i Luleå – några tips

Ska du flytta till, från eller inom Luleå och planerar att anlita en flyttfirma? Då kan det vara fördelaktigt att göra en del research och att ha framförhållning. Olika personer har olika behov när det kommer till flytt och just därför kan det vara värt att se över utbudet och fundera på vilken firma som kan tänkas att passa bäst för dig. Här kommer några tips inför valet!

Vilken flyttfirma i Luleå är bäst – för dig?

En flyttfirma i Luleå som varit bra för någon annan behöver inte nödvändigtvis vara det för dig. Dom flesta har som sagt olika behov och önskemål när det kommer till flytt och här finns flera saker att jämföra för dig som ska välja en flyttfirma.

Använd gärna punkterna nedan som utgångspunkt när du jämför:

  • Priser – En bra första sak att jämföra när du ska välja en flyttfirma i Luleå är priser. Be om flera offerter!
  • Referenser och omdömen – Kolla upp referenser och omdömen för olika firmor och fundera på vilken som tilltalar dig mest efteråt.

Fundera även på om det finns något annat som känns viktigt för just dig, så som utbud av olika typer av tjänster. Kanske önskar du hjälp med flyttpackning eller magasinering? Då är även det en punkt att jämföra för att hitta rätt.

Priser och referenser brukar dock vara det som många utgår ifrån – man vill betala ett rimligt pris och man vill välja en flyttfirma som fått bra betyg av tidigare kunder.

Fler tips inför bokning och flytt

Flyttfirmor med gott rykte har ofta mycket att göra och har du gjort din research är det troligt att valet kommer att landa på en av dessa. När du ska boka en din flyttfirma i Luleå är det alltså bra att ha framförhållning – se till att genomföra bokningen ett bra tag i förväg för att inte riskera att firman redan är bokad på din flyttdag.

Ska du genomföra flyttpackningen på egen hand är det också klokt att se till att börja med det i god tid – så att du inte står där och inte är färdig när firman kommer och ringer på dörren. Att boka om i det läget kan bli svårt så se till att ha framförhållning i alla moment som har med din flytt att göra.

Kortfakta om orderkoppling

Orderkoppling mellan WooCommerce och Unifaun innebär att fraktsedlar till GLS kan skapas helt automatiskt. Några begrepp att ha kontroll på är:

  • PHP 5.6
    Alla webbplatser har någon PHP-version. För att kunna genomföra orderkoppling mellan WooCommerce och Unifaun krävs PHP 5.6 eller senare. De som inte vet vilken version de har kan kontakta sitt webbhotell.

  • XML-posting
    XML-posting är den tekniska termen för orderkoppling. Den tjänst som tecknas hos Unifaun för att en API-nyckel ska ges. Det är den som möjliggör informationsflödet från WooCommerce till logistikplattformen.

  • Synkronisering av data
    Med orderkoppling aktiverad sker synkronisering av data via en så kallad envägsbrygga. Det betyder att information kan gå från WooCommerce till Unifaun men att information aldrig kan gå den andra vägen.

  • GLS Group
    GLS Group är ett, av väldigt många, logistikföretag som samarbetar med Unifaun. Genom orderkopplingen som beskrivs ovan kan alltså fraktsedlar automatiskt skapas. När de behöver användas skrivs de enkelt ut från Unifauns plattform.

  • Avisering
    Med avisering menas att kunderna, som beställt varor via E-handeln, får meddelande via sms alternativt mail när varorna är skickade med GLS och när de beräknas komma fram.

  • Unifaun
    Unifaun är en mycket stor logistikplattform som erbjuder enkla administrativa lösningar i kombination med en rad olika logistikföretag. För väldigt många företag är därmed Unifaun plattformen som används för att ha kontroll på allt gods.

  • Woo Pacsoft Unifaun
    Woo Pacsoft Unifaun är det plugin som installeras på Woocommerce för att orderkopplingen ska kunna ske. När det är installerat och aktiverat är nästa steg att köpa en API-nyckel. I Woo Pacsoft Unifaun anges inloggningsuppgifterna till Unifaun samt denna API-nyckel. Därefter fungerar orderkopplingen direkt.

  • Testversion
    För att användarna ska kunna känna sig trygg med inställningar och tjänster finns ett testläge i Unifaun. Därmed går det att prova olika inställningar och se vad som händer utan att några aviseringar eller ordrar skickas ut på riktigt.

Inte specifikt WooCommerce till GLS

Den koppling som beskrivs ovan kan utnyttjas av alla E-handlare som använder WooCommerce. Det fungerar inte med annat E-handelssystem. Däremot fungerar det precis lika bra med andra logistikpartners än GLS. Unifaun är så etablerade att många logistikföretag ser det som självklart att vara ansluten. Detta även eftersom det underlättar så mycket för kunden gällande administration kring logistik.

Offentlig försvarare – vad innebär det?

Har man begått ett brott i Sverige har man också rätt att få försvara sig. Det är vanligt att just försvaret består av en offentlig försvarare som bekostas av staten men det finns också andra alternativ. Här kan du läsa om skillnader, likheter och hur det egentligen fungerar när man av någon anledning blivit misstänkt för ett brott.

Skillnad mellan privat och offentlig försvarare

Är man misstänkt i någon form av brottmål har man rätt till ett försvar, enligt svensk lag. I regel tilldelas man en så kallad offentlig försvarare, vilket enkelt förklarat innebär att det är staten som står för kostnaden. Man kan lägga in önskemål kring en specifik försvarare (advokat) men det är inte säkert att denne vill eller kan ta på sig målet. Då får man helt enkelt nöja sig med den man blir tilldelad.

En privat försvarare innebär i praktiken samma sak – en advokat som står för försvaret under en eventuell brottsutredning och rättegång. Skillnaden är att denne anlitar man själv, och får därmed också bekosta själv. Skulle man frias av rätten så kan man dock kräva ersättning för dom kostnader som uppstått i samband med att man anlitat en advokat.

Dom stora skillnaderna ligger alltså i hur vida man själv kan välja den advokat man vill ha, samt hur denne bekostas. Många misstänka har inga medel att betala för en advokat ur egen ficka och därmed är en offentlig försvarare det enda alternativet, läs mer om offentlig försvarare.

Vem har rätt till offentligt försvar?

Vem har då rätt till en offentlig försvarare som bekostas av staten? Det har egentligen alla som är misstänkta för någon typ av brott – men det finns dock vissa krav:

  • Den misstänkta personen är häktad eller anhållen
  • Straffet för brottet kan ge minst sex månaders fängelse

För brott som klassas som ringa, som till exempel snatteri, och där påföljden av det brott man begått i regel är böter, tilldelas man inte någon offentlig försvarare.

Det svenska rättssystemet kan kännas invecklat och klurigt, speciellt när det gäller brott och straff. Att alla har rätt att försvara sig är dock en viktig rättighet för att ingen ska bli oskyldigt dömd. Först när en dom har delats ut bör den misstänkte ses som skyldig för det aktuella brottet, oavsett om man haft hjälpt från en privat eller en offentlig försvarare.

Om Innovationsradet.se – Vad är det för sida idag?

Innovationsrådet är en myndighet under Regeringskansliet som bland annat jobbar med att hitta lösningar på ”stora samhällsutmaningar”. Innovationsradet.se är däremot inte en portal för denna myndighet. Här presenteras vad innovationsradet.se är idag.

Sidan innehåller…

Enligt information på sidan innehåller webbplatsen information om verksamheter samt aktiviteter som bland annat innovationsrådet varit med och bidragit till. Önskas däremot fullständig information om nuvarande innovationsråd bör istället regeringens webbplats besökas.

Innovationsrådet.se är alltså en helt fristående webbplats som på inget sätt är knutet till innovationsrådet som arbetar som myndighet i Sverige.

Innovationsradet.se presenter

Sidan anges presentera företag som på något sätt utnämnt sig för att vara innovativa. Detta inom flera olika områden. Bland annat inom:

  • Golvslipning

Här presenteras företag från Stockholm som med ”senaste tekniken” möter behoven som finns för effektiv golvslipning.

  • Städning

Som innovativt företag nämns ett städföretag som ”med arbetsmetoder” samt med ”stor personalomsorg” lyckas vara innovativa på en hårt konkurrensutsatt bransch.

  • Tandläkare

Inom vårdbranschen finns årligen flera stora innovationer. På innovationsradet.se nämns exempelvis en tandläkare och detta företag lyfts fram utifrån att vara moderna, ligga i framkant och alltid använda den senaste tekniken.

Även information om tidigare Innovationsrådet

Även om sidan inte ägs, eller drivs, av Innovationsrådet så finns information om detta råd. En kortare presentation finns över vilken verksamhet som Innovationsrådet genomför och hur deras arbete kan tillföra idéer till samhällsutveckling.

De har en klassisk rådgivande funktion och kan därmed tillfrågas när olika frågor ska beredas. Rådet har statsministern Stefan Löfven som ordförande. Det är därmed ett av de råd som statsministern har mest insyn inom. Via regeringens hemsida går det även att se ytterligare medlemmar i rådet samt läsa mer om det arbetssätt som rådet utgår ifrån.

Innovationsradet.se – En sida av SEO-byrån Defiso Media

Längst ner på Innovationsradet.se framgår det med tydlighet att sidan ägs av det Stockholmsbaserade SEO-företaget Defiso Media. Där framgår även vad sidan har för primära syfte i deras verksamhet.

Byrån har återskapat sidan, utifrån sidans tidigare verksamhet, för att på detta sätt kunna påvisa vilka stora effekter som kan uppnås med hjälp av ”innovativ sökmotoroptimering”.

En innovativ väg till marknadsföring

Vid texten om Defiso Media finns även kontaktuppgifter till företaget och en uppmaning till personer att kontakta företaget om hjälp önskas med sökmotoroptimering.