Exempel på användargenererat innehåll

Genom att läsa om olika exempel på användargenererat innehåll (ugc) som nått framgång, är det lättare att skapa en egen strategi för hur denna marknadsföringsväg kan utnyttjas i det egna företaget. Ett par företag som verkligen lyckats med detta är:

Samsung

Ett mycket lyckat samarbete var det mellan Samsung och K-pop gruppen Blackpink. Gruppen skulle marknadsföra en specifik hashtag som innebar en dansutmaning inför att Galaxy A-serien skulle lanseras. I korthet dansade gruppen till Samsungs ”slogan” och mängder av fans gjorde sedan lika samt delade dessa videoklipp på TikTok och använde samma hashtag. Utöver att följa sina idoler kunde några av de som var med i tävlingen vinna en Galaxy A71. Under kampanjen hade videoklipp med denna hashtag över 20 miljoner visningar!

Lays

Ett exempel på användargenererat innehåll som blev uppmärksammat utifrån prissumma var en kampanj från Lays. En ensam vinnare kunde nämligen vinna 1 miljon USD!
För att delta i tävlingen skulle personerna först besöka Lays hemsida och där designa en chipspåse samt ge en ”pitch” för denna nya påse. Därefter valde ett team ut tre smaker som alla fick rösta via exempelvis Facebook och Twitter.

Det som gjorde kampanjen så unik var både den höga prissumman samt dess transparens och aktivitet på social media. Frågan är vad det hade kostat att få samma marknadsföring samt framtagning av ny produkt om de valt den traditionella vägen.

Visit Sweden

Går det att lita på de fina, tillrättalagda bilderna som turistbyråer och resebyråer använder för att visa upp ett resmål? Visit Sweden tog tillvara på denna misstro och valde att marknadsföra Sverige med ortsbefolkningen istället.

Via ett specifikt nummer kunde intresserade komma till personer som gratis var beredd att berätta om turistmål och saker att besöka i olika delar av landet. På detta sätt mötte marknadsföringen av landet besökarnas unika behov av att få kunskap av ortsbefolkningen.
Denna kampanj är ett exempel på användargenererat innehåll som har vunnit priser för sin utformning. I detta fall Direkt Grand Prix-priset som gavs ut på Cannes Lions Festival.

Ytterligare exempel på användargenererat innehåll

  • Coca-Cola
    År 2012 började Coca Cola ge ut flaskor med olika förnamn på. De som köpte en flaska försökte därmed hitta en med deras namn – eller namnet på den person som flaskan skulle ges bort till.
  • Uniqlo
    Ännu ett exempel på användargenererat innehåll som spreds via TikTok kan tas från Uniqlo. Företaget som uppmanade människor att lägga upp korta videoklipp med företagets T-shirt.