Så enkelt kan ditt företag få ett företagslån

Varje år lånar bankerna ut enorma belopp till svenska företag. De företagslån som företagen beviljas hjälper våra företag att frodas och utvecklas. Därför är det viktigt att finansmarknaden fungerar på ett bra sätt och att det inte är alltför svårt för företagare att få lån.

 

Men hur gör man egentligen för att ansöka om dessa lån? Vägen till att få ett beviljat företagslån behöver faktiskt inte vara så lång och svårnavigerad som du kanske föreställer dig. Läs vidare så berättar vi hur du går tillväga!

6 enkla steg som kan leda till ett beviljat företagslån

Så här ser processen kring att ansöka om ett lån till företaget och att få detta beviljat ut:

 

  1. Bestäm dig för vad lånet ska användas till. När ditt företag behöver låna pengar har du förmodligen en tydlig bild av hur de lånade pengarna ska användas till. I annat fall bör du börja med att klargöra detta för dig själv.
  2. Ta reda på hur mycket pengar du behöver och kan låna. Nästa steg är att sätta fingret på behovet vad gäller lånebelopp och återbetalningstid. Du bör även fundera över ditt företags möjligheter att betala tillbaka lånet under löptiden.
  3. Välj vilken typ av företagslån du vill ansöka om. Det finns flera olika typer av lån som ett företag kan ansöka om. Dessa skiljer sig främst åt vad gäller villkor och förutsättningar. Du kan till exempel välja att ansöka om ett lån där ditt företag ställer en säkerhet för lånet. Många företagare väljer dock att ansöka om lån utan krav på säkerhet.
  4. Jämför långivare. Det lönar sig vanligtvis att jämföra flera olika långivare och lån. Detta kan du göra med hjälp av en så kallad jämförelsesajt.
  5. Säkerställ att du uppfyller bankens krav och villkor. Innan du skickar in din ansökan till en viss bank bör du även säkerställa att du uppfyller de krav och villkor som ställs på låntagare.
  6. Ansök om lånet. När du har gått igenom alla ovan nämnda steg är du redo att skicka in din låneansökan. Så fort detta är gjort kan du luta dig tillbaka och invänta ett besked från banken.

Godkända fastighetsboxar från Renz har flera fördelar

För ett antal år sedan trodde kanske många att den fysiska postutdelningen i princip skulle försvinna ganska kort efter e-postens intågande i de svenska hushållen. Men än idag levereras enorma mängder brev och paket på daglig basis i vårt avlånga land. Däremot har postutdelningen på senare år börjat ta en lite annorlunda skepnad. Numera använder sig många fastighetsägare av godkända fastighetsboxar från Renz eller andra tillverkare. Detta istället för enskilda brevlådor eller brevinkast monterade på lägenhetsdörrarna.

Tre skäl för fastighetsägare att skaffa godkända fastighetsboxar från Renz

Skyltab säljer godkända fastighetsboxar från Renz. Det finns flera goda skäl för fastighetsägare att välja sådana framför andra lösningar för mottagandet av post. Till dessa hör att:

  • En fastighetsbox är ett bättre alternativ än andra lösningar. Till skillnad från vissa andra lösningar erbjuder en fastighetsbox bland annat ett mer omfattande skydd från väder och vind. Dessutom är de mer inbrottssäkra än många andra lösningar. Detta gör att risken för att brev eller paket blir stulna minskar när man som fastighetsägare implementerar denna lösning i sina fastigheter.
  • Postutdelningen förenklas och påskyndas för brevbäraren. Ytterligare en fördel med denna lösning är att den påskyndar och förenklar postutdelningen för brevbäraren. Istället för att han eller hon ska behöva springa trappa upp och trappa ner i lägenhetshuset och sticka in posten via respektive brevinkast kan all postutdelning nu ske på en och samma plats. En fastighetsbox kan med fördel finnas placerad på en central plats i entrén till huset. Därigenom går det fort och smidigt för brevbäraren att dela ut brev och paket till de boende i fastigheten.
  • De boende slipper ha brevinkast monterade på sina lägenhetsdörrar. En annan fördel med fastighetsboxar är att dessa gör det onödigt att montera brevinkast på lägenhetsdörrarna. Detta kanske inte historiskt sett har upplevts som ett problem, men när det nu finns en smidigare lösning ställs saken i ett annat ljus. Brevinkastet gör det nämligen möjligt för illvilliga personer att kasta in diverse föremål i en lägenhet. Men när lägenhetsdörren saknas brevinkast stärks säkerheten ur denna aspekt och även ljudnivån från trapphuset blir ofta lägre.

Dessa är bara tre av många skäl för fastighetsägare att montera godkända fastighetsboxar från Renz i sina fastigheter.

Därför funkar produkter för företagsprofilering och så används de

Forskning visar att produkter för företagsprofilering fungerar och är en uppskattad marknadsföringsmetod bland såväl företagskunder som konsumenter. Alla gillar vi ju gratisgrejer och det är av just denna anledning som dessa produkter är väldigt effektiva. Med detta i åtanke tänkte vi dock spinna vidare lite på vårt resonemang och även förklara hur produkterna bör användas. Läs vidare för att lära dig mer!

Skälet till att reklamprodukter fungerar så pass väl

Forskare har undersökt varför så kallade reklamprodukter är så pass effektiva som de faktiskt är. Psykologer och andra specialister har undersökt saken närmare och funnit att anledningen faktiskt är väldigt enkel – det handlar om att vi vill ge tillbaka när vi får något.

När ditt företag delar ut reklamprodukter till företagets kunder ökar kundernas lojalitet och även försäljningen. Detta beror helt enkelt på att vi automatiskt känner att vi är skyldiga motparten att ge tillbaka när vi får en gåva. Detta gäller alltså även om vi inte har bett om gåvan i första läget.

Detta är en princip som används flitigt inom marknadsföring idag. Till exempel kan företag genom att dela ut reklamprodukter, varuprover, rabattkuponger och liknande få kunderna att känna sig lite skyldiga att bidra med någonting i utbyte. Det är därför som produkter inom segmentet företagsprofilering är så pass effektiva att dela ut till kunder.

Så använder du produkter för företagsprofilering till din fördel

Nu vet du varför reklamprodukter funkar så pass väl. Men hur går man då tillväga för att dela ut dessa till kunder på ett så effektivt sätt som möjligt?

När det kommer till att dela ut produkter för företagsprofilering till kunder och använda dessa till din fördel bör du tänka på att:

  • Dela ut dem i samband med event. Denna typ av produkter kan med fördel delas ut i samband med mässor och andra event.
  • Hitta på innovativa sätt att distribuera dem. Du kan även välja att dela ut dem i samband med direktreklam alternativt tävlingar online eller i sociala medier, beroende på vilken typ av produkt det rör sig om.
  • Inga sätt är fel. Det finns egentligen inga sätt som är fel och du kan därmed vara kreativ med distribueringen!

Bjurfors mäklare är fler än 400 st till antalet

Bjurfors mäklare har varit i farten ända sedan 1965. Det var nämligen då som företaget grundades och sedan dess har det vuxit och kommit att bli den största privatägda mäklarbyrån i vårt avlånga land. I dagsläget jobbar fler än 400 fastighetsmäklare hos denna byrå. Tillsammans ser de till att på daglig basis hjälpa sina kunder med bostadsförsäljningar.

Jämför mäklararvoden innan du anlitar en fastighetsmäklare

Innan du lägger ut din bostad till försäljning på marknaden är det viktigt att du anlitar en duktig fastighetsmäklare. Anledningen till detta är att mäklaren har till uppgift att hjälpa dig och att bevaka dina intressen. Personen ifråga har dessutom den erfarenhet och skicklighet som krävs för att göra bra bostadsaffärer. Det är därför som dessa yrkespersoner i vissa fall kan debitera ett relativt saftigt mäklararvode i procent av köpeskillingen räknat.

Alla fastighetsmäklare är dock inte lika dyra och därför gör du bäst i att jämföra mäklararvoden. Detta bör du naturligtvis göra innan du bestämmer dig för att anlita en viss mäklare. Enklast är att göra detta via en jämförelsesajt som låter dig samla in offerter från flera olika aktörer med bara några enkla knapptryck.

Bjurfors mäklare arbetar för den fjärde största mäklarkedjan

Bjurfors mäklare arbetar för den fjärde största svenska mäklarkedjan. Detta om man utgår ifrån antalet mäklare – företaget har fler än 400 anställda sådana. Dessa utgår från knappt 80-talet kontor. Som vi redan har nämnt är detta dessutom den största privatägda mäklarbyrån i vårt land.

Om du väljer att anlita just denna fastighetsbyrå eller någon helt annan är förstås upp till dig. Du gör dock bäst i att ta hjälp av en fastighetsmäklare istället för att köra solo av den enkla anledningen att det vanligtvis lönar sig att göra detta. Till de främsta anledningarna att ta hjälp av proffs på bostadsaffärer hör att dessa aktörer:

  • kan hjälpa dig att värdera din fastighet och sätta ett lämpligt utgångspris
  • är duktiga på att förhandla med vassa spekulanter
  • har ett relativt objektivt perspektiv att erbjuda vilket kan visa sig vara värdefullt.

Det är denna expertis som låter dem debitera sina mäklararvoden.

Kontorshotell i Stockholm – vad beror den växande trenden på?

Den som bor i Stockholm har kanske märkt att fler och fler kontorshotell har börjat dyka upp här och var i staden. Anledningen till det är flera – här talar vi om några av dem.

Ett mer digitaliserat arbete och företag med ”remote workforce”

Det blir bara fler och fler som kan utföra stora delar av jobbet utan att faktiskt vara på plats hos företaget som anställer dem. Ett företag baserat i ett annat land kan – och det blir allt vanligare – anställa en person hyra ett kontorshotell nära Stockholm. Många bolag idag, och framförallt inom IT, kan ha sin personalstyrka utspridd över hela världen.

Smart och kostnadsvänligt

Genom att hyra ett kontorshotell i Stockholm är det möjligt att sitta på adresser som hade blivit svårt, eller väldigt dyrt, att sitta på annars. Att flera delar på lokalerna gör det möjligt att få en hög standard och ett bra läge. Att ordna det på egen hand kan vara så pass dyrt att det helt enkelt inte hade fungerat. Kostnaderna det hade inneburit hade inte varit motiverade för de flesta frilansare. Snarare är det förunnat medelstora till stora företag.

Fler jobbar platsoberoende efter pandemin

Pandemin och restriktionerna som följde innebar ett trendbrott för kontorshotellen. Dock har det gjort att allt fler upptäckt att det kan fungera fint att sköta jobbet på annan plats än på kontoret.

Många tror att trenden med kontorshotell kommer att växa kraftigt när pandemin är över, och att allt fler företag kommer ordna platser utanför företagets egna kontor till sina anställda. En fördel för bolaget är att mycket pengar kan sparas in på lokalkostnader.

Många digitala nomader på kontorshotell i Stockholm

Det här är kanske inte den största gruppen i antal, men den växer. Digitala nomader är ofta frilansare som jobbar enbart vid laptopen och är på resande fot. Det finns ett antal stora aktörer som inte bara har kontorshotell i Stockholm – men över hela världen. Köper du ett medlemskap hos ett sådant kontorshotell kan du få tillgång till arbetsrum, mötesrum och receptionstjänster nästan oavsett var i världen du än befinner dig.

Sammanfattning

Så vad beror den växande trenden på? Här kommer en sammanfattning av punkterna ovan:

  • Mer digitalisering
  • Fler inser att de kan få högre standard genom att dela
  • Pandemin har bidragit till platsoberoende
  • Fler digitala nomader

Så fungerar företagslån utan borgen

De flesta företagslån till småföretag tecknas med borgen. I korthet innebär det att firmatecknaren är ansvarig för lånet och därmed är lika betalningsansvarig som företaget. Men det finns även lån till småföretag där inte borgen krävs. Här förklaras borgen och vilka alternativ som finns.

Det finns information om jämförelser av företagslån på A5.

Vad är borgen?

När ett banklån tecknas kan en person, alternativt flera personer, gå i borgen för lånet. Detta gäller både lån till privatpersoner och företag. Den person som går i borgen åtar sig att vara juridiskt ansvarig för att lånet kommer att återbetalas. Banken har därmed rätten att rikta kravet på återbetalning antingen till företaget (som tecknat lånet) eller mot den person som gått i borgen.

Banken riktar primärt återbetalningskravet mot företaget men kan alltså, exempelvis vid oro för att återbetalning inte kommer att ske, rikta kravet mot personen. En person som går i borgen bör alltså vara införstådd med att hela skuldsumman kan riktas mot den personen.

Lån utan borgen

Att som företagare gå i borgen för företagslånet innebär alltså en personlig risk. Det finns däremot alternativ:

  • Lån med säkerhet
    Lån med säkerhet innebär att fastigheter, inventarier eller dyra föremål belånas. Detta på samma sätt som privatpersoner belånar bostäder vid bolån. Skulle företaget inte lyckas återbetala lånesumman har banken juridisk rätt att ta över denna säkerhet och sälja den för att på detta sätt återbetala lånet. Vid stora lånesummor krävs mycket ofta säkerhet.
  • Lån utan säkerhet & utan borgen
    Det finns även företagslån där varken säkerhet eller borgen krävs. Dessa kännetecknas av att vara på betydligt lägre belopp eftersom banken tar en större risk. Det kan även vara högre räntesats eller på annat sätt sämre villkor. För att avgöra hur stor summa som får lånas kan exempelvis balansräkning, kassaflöde och affärsidé analyseras. Detta tillsammans med en grundlig kreditupplysning.

Alternativ – lån från dig själv

En småföretagare som inte blir beviljad ett företagslån har fortfarande flera vägar till finansiering. Ett alternativ är att låna ut egna pengar. Är det ett aktiebolag kan utlåning ske mot marknadsmässig ränta även om de flesta som lånar ut eget kapital inte tar ut någon ränta. Drivs enskild firma kan inte något lån genomföras. Detta eftersom privatpersonen samt den enskilda firman är samma juridiska person. Vid frågor kring utlåning till det egna företaget finns en fördel att prata med en bokföringsbyrå eller revisor för lånet ska bli helt korrekt.

Frågor att ställa dig inför ett stambyte i Stockholm

Bor du i en äldre fastighet? Har du på sistone börjat märka av tecken som tyder på att det kan vara dags att byta ut rören? Som du säkert vet är ett stambyte i Stockholm ett stort och omfattande jobb. Därför kan du ha en hel del frågor som du ställer dig själv. Här försöker vi svara på några av de vanligaste frågorna!

Du får svar på:

  • Ungefär hur mycket arbetet kan tänkas kosta
  • Hur du vet när det är dags att byta stammarna
  • Varför du inte bör göra jobbet själv

Vad kostar ett stambyte i Stockholm mellan tummen och pekfingret?

Det finns flera olika variabler som är i spel när det kommer till ett byte av stammarna. Den sammanlagda kostnaden för ett stambyte i Stockholm varierar därmed kraftigt. Priset beror bland annat på hur många badrum, våningar och liknande som hemmet har. Även om antalet badrum är detsamma kan priset fortfarande skilja sig åt mellan två fastigheter.

Men som du vet är detta en stor investering med en ganska häftig prislapp. Priset ligger ofta någonstans på omkring 300 000 kr per bostad eller lägenhet. Så om arbetet ska utföras i ett flerfamiljshus multipliceras kostnaden för varje lägenhet som fastigheten hyser. Detta är ju dock inte fallet när stammarna byts ut i ett enfamiljshus.

Hur vet jag att det är dags att byta stammarna i min fastighet?

Det finns vissa tecken som du kan hålla utkik efter. Några exempel på sådana indikatorer är:

  • Det har passerat flera årtionden sedan stammarna senast byttes ut
  • Det luktar väldigt illa i fastigheten och du misstänker att odören kommer från rörsystemet
  • Fastigheten drabbas ofta av stopp i rören eller läckage

Kan jag göra jobbet på egen hand?

Det finns förvisso vissa arbeten som du själv kan göra i hemmet. Men ett byte av rörstammarna är dock inte ett sådant. Det spelar nämligen ingen roll hur bra du är på att fixa och dona därhemma. Detta arbete är så pass omfattande och viktigt att det måste utföras av proffs. Därför gör du bäst i att överlåta detta arbete till erfarna yrkesmän!

Exempel på användargenererat innehåll

Genom att läsa om olika exempel på användargenererat innehåll (ugc) som nått framgång, är det lättare att skapa en egen strategi för hur denna marknadsföringsväg kan utnyttjas i det egna företaget. Ett par företag som verkligen lyckats med detta är:

Samsung

Ett mycket lyckat samarbete var det mellan Samsung och K-pop gruppen Blackpink. Gruppen skulle marknadsföra en specifik hashtag som innebar en dansutmaning inför att Galaxy A-serien skulle lanseras. I korthet dansade gruppen till Samsungs ”slogan” och mängder av fans gjorde sedan lika samt delade dessa videoklipp på TikTok och använde samma hashtag. Utöver att följa sina idoler kunde några av de som var med i tävlingen vinna en Galaxy A71. Under kampanjen hade videoklipp med denna hashtag över 20 miljoner visningar!

Lays

Ett exempel på användargenererat innehåll som blev uppmärksammat utifrån prissumma var en kampanj från Lays. En ensam vinnare kunde nämligen vinna 1 miljon USD!
För att delta i tävlingen skulle personerna först besöka Lays hemsida och där designa en chipspåse samt ge en ”pitch” för denna nya påse. Därefter valde ett team ut tre smaker som alla fick rösta via exempelvis Facebook och Twitter.

Det som gjorde kampanjen så unik var både den höga prissumman samt dess transparens och aktivitet på social media. Frågan är vad det hade kostat att få samma marknadsföring samt framtagning av ny produkt om de valt den traditionella vägen.

Visit Sweden

Går det att lita på de fina, tillrättalagda bilderna som turistbyråer och resebyråer använder för att visa upp ett resmål? Visit Sweden tog tillvara på denna misstro och valde att marknadsföra Sverige med ortsbefolkningen istället.

Via ett specifikt nummer kunde intresserade komma till personer som gratis var beredd att berätta om turistmål och saker att besöka i olika delar av landet. På detta sätt mötte marknadsföringen av landet besökarnas unika behov av att få kunskap av ortsbefolkningen.
Denna kampanj är ett exempel på användargenererat innehåll som har vunnit priser för sin utformning. I detta fall Direkt Grand Prix-priset som gavs ut på Cannes Lions Festival.

Ytterligare exempel på användargenererat innehåll

  • Coca-Cola
    År 2012 började Coca Cola ge ut flaskor med olika förnamn på. De som köpte en flaska försökte därmed hitta en med deras namn – eller namnet på den person som flaskan skulle ges bort till.
  • Uniqlo
    Ännu ett exempel på användargenererat innehåll som spreds via TikTok kan tas från Uniqlo. Företaget som uppmanade människor att lägga upp korta videoklipp med företagets T-shirt.

Jämför bredband utifrån leveranssätt

Priset, hastigheten, eventuella rabatter eller tillgänglighet till kundtjänst dygnet runt? Det finns flera faktorer att ta hänsyn till, vid val av bredband, men glöm inte att leveranssättet är det första att ta ställning till. Jämför bredband utifrån om internet ska nås via fiber, mobila nätet, ADSL osv.

Fiber – Snabbt och stabilt

Bredband via fiber innebär att internet nås via kabel som dras från den ”dosa” som internetleverantören har i huset. Beroende på var man bor i Sverige kan olika många leverantörer väljas på. I flerfamiljshus är det exempelvis vanligt med Comhem. Orsaken att inte flera olika leverantörer kan väljas är att dessa fysiskt måste vara anslutna till fastigheten för att kunna leverera internet.

En person som jämför bredband, som levereras via fiber, bör primärt se på hastigheten för uppladdning och nedladdning. Det är detta samt priset som skiljer de olika abonnemangen åt – samt eventuell bindningstid.

Mobilt bredband – Stor flexibilitet

Ett mobilt bredband använder 3G och 4G för att nå information. Med andra ord samma nät som används vid samtal och SMS. Det finns flera varianter på mobila bredband.

  • Använda telefonen
    Mobilen kan användas som ”hot spot” och på detta sätt dela ut internet till personer som är i närheten. Det blir därmed ett slags mobilt bredband. Däremot brukar dessa abonnemang ha lägre begränsning för hur stor mängd data som får användas per månad.
  • Mobilt bredband via ”puck”
    Det är vanligare att SIM-kortet placeras i en liten ”puck” som sedan skapar ett Wi-Fi som övriga enheter kan kopplas in på. De kan köpas som kontantkort eller abonnemang och passar utmärkt i hem där fiber inte kan kopplas in, på semestern eller i trädgården.

En person som jämför bredband, som är mobila, bör primärt titta på antal GB som ingår samt abonnemangsform/pris.

ADSL

ADSL innebär internet via det fasta telefonnätet. Det är allt färre operatörer som erbjuder detta alternativ men samtidigt är fibernätet inte utbyggt till den grad att ADSL helt kan uteslutas. Framförallt har Telia varit stor på ADSL – och är det fortfarande.

Jämför bredband – Mer att tänka på

  • Är mobilt bredband eller fiber bäst?
  • Väljs mobilt – Vilken surfmängd behövs per månad?
  • Väljs fiber – Hur lång är bindningstiden? Vilken hastighet krävs?
  • Bindningstid – Är det värt att binda upp abonnemanget under lång tid?

Jämför bredband utifrån flera faktorer! Inte bara priset!

Använd ditt fritidshus som en extra inkomstkälla

Det finns flera orsaker till att priserna på fritidshus i landets storstadsregioner ökar kraftigt. En av de viktigaste anledningarna är att läget nära storstaden är perfekt för dem som vill ha en tillflyktsort nära sitt arbete. Med tanke på alla dessa människor som bor på en begränsad yta är det lätt att förstå att priserna på attraktiva fritidsbostäder drivs upp. Det kan nämligen vara svårt att hitta bra platser att bo på där man kan njuta av helgerna iväg från det hektiska livet.

Men det finns också ytterligare skäl att investera i ett fritidshus. Ett av dessa är att du kan använda ditt fritidsboende som en ren och skär investering. Här berättar vi mer om denna möjlighet och vad du bör tänka på när det kommer till uthyrning.

Så gör du ditt fritidshus mer attraktivt för gäster

Att köpa ett fritidshus är ett utmärkt sätt att skapa en extra inkomst för din familj. Du kan hyra ut det direkt till privatpersoner eller lista de på till exempel Airbnb. Naturligtvis kan du även välja att själv använda det som en semesterbostad. Du har även möjligheten att helt enkelt bara låta dina gäster komma och bo hos dig.

Men om du vill skapa en så bra upplevelse som möjligt för dina gäster får du här några tips om hur du kan göra detta!

När du överväger att hyra ut ditt fritidsboende bör du bland annat tänka på att:

  • Piffa till boendet för dina gäster. Försök att få ditt fritidshus att framstå mer ut som ett hotell. Vi pratar då om vacker belysning, trevlig musik och sängkläder av högsta kvalitet. Kom ihåg att semesterhus ofta används för romantiska resor – du bör därför skapa en upplevelse som är så förtrollande som bara är möjligt möjligt.
  • Nå ut till rätt målgrupp. Det är viktigt att tänka på vilken typ av semesterupplevelse gästerna vill ha när de bor i ditt semesterhus. Vill de ha en semesterbostad med många närliggande aktiviteter? Då kan du annonsera dina semesterbostäder i kanaler som når ut till denna målgrupp.
  • Sträva efter positiva recensioner. Fråga gärna tidigare betalande gäster om de vill skriva recensioner. De kan då berätta om sina erfarenheter av att bo i ditt fritidshus. Detta är ytterligare ett bra sätt att locka nya kunder som letar efter ett trevligt semesterboende.