En del företag väljer outsourcing som en löpande del av sin verksamhet – andra enbart vid specifika projekt. Oavsett är målet att underlätta arbetsflödet så att fokus kan ligga på kärnverksamheten.
Projektets mål – Varför?
Om outsourcing ska ske inom ett projekt är första frågan att ställa – Varför önskas outsourcing i projekt? Det kan exempelvis vara för att:
- Frigöra tid för den egna kundsupporten
- Frigöra tid så att fokus kan läggas på kärnverksamheten
- Få in kompletterande språk och kompetens
- För att få fler kunder via bland annat leadgenerering
När ett företag växer är det otroligt lätt att lägga ut vissa uppdrag på outsourcing utan att först stanna upp och analysera de olika konsekvenserna och målet med detta. Det måste finnas ett tydligt mål med det projekt som ska utföras. Därmed ska sedan varje steg som tas gå mot detta mål.
Målet är tydligt – Hur?
När målet är uppsatt blir det tydligare hur detta ska kunna nås. Det kan exempelvis vara ett projekt med målet att öka konverteringen på hemsida. En E-handlare som har stor trafik till sidan men en alldeles för låg konvertering. Ett projekt startas för att testa och utvärdera vilka insatser som kan genomföras för att öka konverteringen. I detta fall väljs exempelvis outsourcing av proaktiv chatt på sidan.
- Målet = Öka konvertering
- Vägen = Att ha proaktiv chatt
Varför – Hur ska det mätas?
I detta fall är frågan ”Varför ska detta ske?” ganska enkel att besvara. För att öka intäkterna. Därmed är det även denna fråga som ligger till grund för hur resultatet ska mätas. Det handlar inte bara om att öka konverteringen utan även att intäkterna ska öka genom en ökad konvertering.
Som med alla projekt är det viktigt att ha mätnivåer både före och efter utfört projekt. Därmed går det tydligt att se vilka åtgärder som vidtagits och om de varit kostnadseffektiva.
Bör outsourcing väljas till projekt?
Om outsourcing bör väljas eller inte beror helt på företagets egen kapacitet, kompetens och dess kostnad för en specifik tjänst. Ett företag kan anställa en person som enbart sitter och har hand om abonnemangsfrågor. Om den personen har fullt upp hela dagen och är mycket kompetent inom det området så kan det vara bättre än outsourcing. Men alla företag har inte all kompetens – det är där som outsourcing har sin stora fördel.