Arbete på obekväma arbetstider – så skyddar du dina anställda

Arbete på obekväma arbetstider – så skyddar du dina anställda

Generösa öppettider har blivit vanligt och det finns många typer av verksamheter och butiker som håller öppet dygnet runt. Att jobba sent på kvällen eller rent av på natten gör att man är mer utsatt än på dagen. Statistik visar att fler brott begås under dessa obekväma arbetstider – förmodligen för att chansen att bli upptäckt är mindre då. Har man som företagare anställda som arbetar under dessa formen bör man givetvis aktivt arbeta för deras säkerhet. Det kan man göra med alltifrån att skaffa ett överfallslarm till att införa fasta rutiner.

Undvik ensamarbete

Står man ensam bakom disken i till exempel en nattöppen butik är risken stor att bli utsatt för brott. Det finns inte så mycket man kan göra på egen hand – allra helst inte om man samtidigt är väldigt osäker och rädd. Är man däremot två eller fler som jobbar samtidigt ökar både trygghets- och säkerhetskänslorna. Att veta att man inte är ensam kan göra mycket och som arbetsgivare ska man se till att undvika ensamarbete i största möjliga mån för att hålla sina anställda trygga.

Skaffa överfallslarm

Ett annat effektivt sätt att öka tryggheten på en arbetsplats där kvälls- och nattarbete förkommer är att kontakta ett larmbolag, till exempel Securitas Direct för att installera ett överfallslarm. En anställd som bli utsatt för brott kommer troligtvis inte ha möjligheten att ta upp en telefon för att tillkalla hjälp, och finns då ett överfallslarm placerat exempelvis under disken kan han eller hon diskret signalera att det är något som pågår. Med en knapptryckning går ett larm iväg till Securitas Direct och den dygnet-runt-bemannade larmcentralen. Väktare skickas omedelbart till platsen och förhoppningsvis kan gärningsmannen tas om hand med en gång. Det finns även ett flertal andra bolag utöver Securitas Direct som har liknande tjänster.

Inför fasta rutiner

Förutom att undvika ensamarbete och installera ett överfallslarm ska man också se till att införa fasta rutiner att arbeta efter. Se över hur dörrar och nycklar hanteras och se till att alla anställda vet hur dom ska agera om en olustig situation skulle uppstå. Placera värdesaker så som datorer och annat på en plats där dom inte är synliga och ha strikta regler för vad som gäller vid kontanthantering. Man kan aldrig vara tydlig nog med sådant som rör säkerheten så se gärna till att uppdatera dom anställda med jämna mellanrum.